Nukilan dan coretan pada kali ini adalah berkisahkan tentang penukaran nadi pengerak Opel Frontera kepunyaan saya ni dari enjin asal(stock engine), 2.5TDS(Turbo Diesel System) kepada engine RB25DET dari model Nissan SkyLine GT-S R33.
Antara sebab mengapa proses penukaran engine ini berlaku adalah disebabkan oleh masalah "Fuel Pump Diesel" jenis "Electronic Throttle Sensor" yang amat sukar untuk diservis dan dibaiki di Malaysia(jika ada sesiapa yang berkebolehan untuk membaiki masalah tersebut,boleh contact saya).
Dalam proses menukar nadi penggerak ini bermacam macam masalah yang terpaksa dihadapi oleh saya. Antaranya adalah masalah yang berkaitan dengan "pomen",..cakap tu bukan main berapi,..itu boleh,ini boleh,..semua boleh,..last, last apa yang boleh pun tak tahu la,..bila kereta dah hantar,harga untuk proses penukaran enjin pun dah "nego",..kerja bukan main liat lagi,..kalau bab duit,..hmm malas nak cerita la,..
buat sakit hati,..akhir sekali kerjanya tak menjadi jadi. Lepas sebulan, sebulan,..kesan pun takde pada kereta Opel Frontera saya tu,..
Tengok gambar la pulak ek :-)
Ruangan enjin yang telah dikosongkan. |
Enjin asal dikeluarkan untuk proses seterusnya. |
Ruangan enjin disembur bahan "chemical" untuk membuang kotoran. |
Dicuci menggunakan minyak diesel dan air sabun. |
No comments:
Post a Comment